torsdag 27 augusti 2009

rakt på sak

tillbaka

http://jesusinbjudan.blogspot.com/


skrivet 7 feb 2011


kol 1 28. Och honom förkunna vi för vår del, i det vi förmana var människa


och undervisa var människa med all vishet, för att kunna ställa

fram var människa såsom fullkomlig i Kristus.


ett  brev   till er som sitter i   olika slags  fängelser  ...  dvs  ni är bundna av något   ...trots mina svagheter  som människa  vill  den helige anden i herren jesus kristus namn  ställa mig fram såsom fullkomlig i kristus  ...hur gör anden detta ...kol 1 22. också åt eder har han nu skaffat försoning i hans jordiska


kropp, genom hans död, för att kunna ställa eder fram inför sig

heliga och obefläckade och ostraffliga --

23. om I nämligen förbliven i tron, väl grundade och fasta, utan att

låta rubba eder från det hopp som tillbjudes oss i evangelium,

det evangelium som I haven hört, och som blivit predikat bland

allt skapat under himmelen, det vars tjänare jag, Paulus, har

blivit.

heb 222. 14. Då nu barnen hade blivit delaktiga av kött och blod, blev ock


han på ett liknande sätt delaktig därav, för att han genom sin

död skulle göra dens makt om intet, som hade döden i sitt våld,

det är djävulen,

15. och göra alla dem fria, som av fruktan för döden hela sitt liv

igenom hade varit hemfallna till träldom.

16. Ty det är ju icke änglar som han tager sig an; det är Abrahams

säd som han tager sig an.

17. Därför måste han i allt bliva lik sina bröder, för att han

skulle bliva barmhärtig och en trogen överstepräst i sin tjänst

inför Gud, till att försona folkets synder.

18. Ty därigenom att han har lidit, i det han själv blev frestad,

kan han hjälpa dem som frestas.

9. Men honom som en liten tid hade blivit gjord »ringare än


änglarna», honom, Jesus, se vi för sitt dödslidandes skull hava

blivit krönt med härlighet och ära, för att det genom Guds nåd

skulle komma alla till godo att han smakade döden.

10. Ty den för vilkens skull allting är, och genom vilken allting

är, honom hövdes det, att när han ville föra många sina barn

till härlighet, genom lidanden fullkomna deras frälsnings

hövding.

11. Han som helgar och de som bliva helgade hava nämligen alla en

och samme Fader. Fördenskull blyges han icke för att kalla dem

bröder;

5. Ty det var icke under änglars välde som han lade den


tillkommande världen, den som vi tala om.

6. Däremot har någon någonstädes betygat och sagt: »Vad är en

människa, att du tänker på henne, eller en människoson, att du

låter dig vårda om honom?

7. En liten tid lät du honom vara ringare än änglarna, men krönte

honom sedan med härlighet och ära och satte honom till herre

över dina händers verk;

8. allt lade du under hans fötter.» När han underlade honom

allting, undantog han nämligen intet från att bliva honom

underlagt -- om vi ock ännu icke se allting vara honom

underlagt.

heb4  14. Eftersom vi nu hava en stor överstepräst, som har farit upp


genom himlarna, nämligen Jesus, Guds Son, så låtom oss hålla

fast vid bekännelsen.

15. Ty vi hava icke en sådan överstepräst som ej kan hava medlidande

med våra svagheter, utan en som har varit frestad i allting,

likasom vi, dock utan synd.

16. Låtom oss därför med frimodighet gå fram till nådens tron, för

att vi må undfå barmhärtighet och finna nåd, till hjälp i rätt

tid.



kol 317. Och allt, vadhelst I företagen eder i ord eller gärning, gören


det allt i Herren Jesu namn och tacken Gud, Fadern, genom honom.



12. Så kläden eder nu såsom Guds utvalda, hans heliga och älskade, i


hjärtlig barmhärtighet, godhet, ödmjukhet, saktmod, tålamod.

13. Och haven fördrag med varandra och förlåten varandra, om någon

har något att förebrå en annan. Såsom Herren har förlåtit eder,

så skolen ock I förlåta.

14. Men över allt detta skolen I ikläda eder kärleken, ty den är

fullkomlighetens sammanhållande band.

15. Och låten Kristi frid regera i edra hjärtan; ty till att äga den

ären I ock kallade såsom lemmar i en och samma kropp. Och varen

tacksamma.

16. Låten Kristi ord rikligen bo ibland eder; undervisen och

förmanen varandra i all vishet, med psalmer och lovsånger och

andliga visor, och sjungen med tacksägelse till Guds ära i edra

hjärtan.

17. Och allt, vadhelst I företagen eder i ord eller gärning, gören

det allt i Herren Jesu namn och tacken Gud, Fadern, genom honom.



18. I hustrur, underordnen eder edra män, såsom tillbörligt är i

Herren.

19. I män, älsken edra hustrur och varen icke bittra mot dem.

20. I barn, varen edra föräldrar lydiga i allt, ty detta är

välbehagligt i Herren.

21. I fäder, reten icke edra barn, på det att de icke må bliva

klenmodiga.

22. I tjänare, varen i allt edra jordiska herrar lydiga, icke med

ögontjänst, av begär att behaga människor, utan av uppriktigt

hjärta, i Herrens fruktan.

23. Vadhelst I gören, gören det av hjärtat, såsom tjänaden I Herren

och icke människor.

24. I veten ju, att I till vedergällning skolen av Herren få eder

arvedel; den herre I tjänen är Kristus.

25. Den som gör orätt, han skall få igen den orätt han har gjort,

utan anseende till personen.



1 tim 1
8. Men vi veta att lagen är god, om man nämligen brukar den såsom


lagen bör brukas,

9. och om man förstår detta, att lagen är till icke för rättfärdiga

människor, utan för dem som trotsa lag och myndighet, för

ogudaktiga och syndare, oheliga och oandliga människor,

fadermördare och modermördare, för mandråpare,

10. för dem som öva otukt och onaturlig vällustsynd, för dem som äro

människosäljare, lögnare, menedare eller något annat som strider

mot den sunda läran --

11. detta i enlighet med det evangelium om den salige Gudens

härlighet, varmed jag har blivit betrodd.



12. Vår Herre Kristus Jesus, som har givit mig kraft, tackar jag för

att han har tagit mig i sin tjänst och funnit mig vara

förtroende värd,

13. mig som förut var en hädare och förföljare och våldsverkare. Men

barmhärtighet vederfors mig, eftersom jag icke bättre visste,

när jag i min otro handlade så.

14. Och vår Herres nåd blev så mycket mer överflödande, med tron och

kärleken i Kristus Jesus.

15. Det är ett fast ord och i allo värt att mottagas, att Kristus

Jesus har kommit i världen för att frälsa syndare, bland vilka

jag är den främste.

16. Men att barmhärtighet vederfors mig, det skedde just för att

Kristus Jesus skulle främst på mig bevisa all sin långmodighet,

och låta mig bliva en förstlingsbild av dem som skulle komma att

tro på honom och så vinna evigt liv.

17. Men evigheternas konung, den oförgänglige, osynlige, ende Guden,

vare ära och pris i evigheternas evigheter! Amen.

blog tio bud
 
 
1 tim 1 9. och om man förstår detta, att lagen är till icke för rättfärdiga


människor, utan för dem som trotsa lag och myndighet, för

ogudaktiga och syndare, oheliga och oandliga människor,

fadermördare och modermördare, för mandråpare,

10. för dem som öva otukt och onaturlig vällustsynd, för dem som äro

människosäljare, lögnare, menedare eller något annat som strider

mot den sunda läran --


du blir rättfärdiggjord genom jesu blod  hur grovt du än syndat  utsökt  kan du se varför vi behöver lagen i församlingen ..syndare  ska bli överbevisade geom ordet  om sin synd och få barmhärtighet o förlåtelse från sin synd  hur grov den än är  genom rättfärdiggörelsen genom jesu blod
 
 
rom 3 19. Nu veta vi att allt vad lagen säger, det talar den till dem som


hava lagen, för att var mun skall bliva tillstoppad och hela

världen stå med skuld inför Gud;

20. ty av laggärningar bliver intet kött rättfärdigt inför honom.

Vad som kommer genom lagen är kännedom om synden.



21. Men nu har, utan lag, en rättfärdighet från Gud blivit

uppenbarad, en som lagen och profeterna vittna om,

22. en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus, för alla

dem som tro. Ty här är ingen åtskillnad.

23. Alla hava ju syndat och äro i saknad av härligheten från Gud;

24. och de bliva rättfärdiggjorda utan förskyllan, av hans nåd,

genom förlossningen i Kristus Jesus,

25. honom som Gud har ställt fram såsom ett försoningsmedel genom

tro, i hans blod. Så ville Gud -- då han i sin skonsamhet hade

haft fördrag med de synder som förut hade blivit begångna -- nu

visa att han dock var rättfärdig.

26. Ja, så ville han i den tid som nu är lämna beviset för att han

är rättfärdig. Härigenom skulle han både själv befinnas vara

rättfärdig och göra den rättfärdig, som låter det bero på tro på

Jesus.



rom 510. Ty om vi, medan vi voro Guds ovänner, blevo försonade med honom


genom hans Sons död, så skola vi, sedan vi hava blivit

försonade, ännu mycket mer bliva frälsta i och genom hans liv.

11. Och icke det allenast; vi berömma oss ock av Gud genom vår Herre

Jesus Kristus, genom vilken vi nu hava undfått försoningen.



12. Därför är det så: Genom en enda människa har synden kommit in i

världen och genom synden döden; och så har döden kommit över

alla människor, eftersom de alla hava syndat.

13. Ty synd fanns i världen redan innan lagen fanns. Men synd

tillräknas icke där ingen lag finnes;

14. och dock har under tiden från Adam till Moses döden haft väldet

också över dem som icke hade syndat genom en överträdelse, i

likhet med vad Adam gjorde, han som är en förebild till den som

skulle komma.



15. Likväl är det icke så med nådegåvan, som det var med

syndafallet. Ty om genom en endas fall de många hava blivit

döden underlagda, så har ännu mycket mer Guds nåd och gåvan i

och genom nåd -- vilken, också den, är kommen genom en enda

människa, Jesus Kristus -- blivit på ett överflödande sätt de

många beskärd.

16. Och med gåvan är det icke såsom det var med det som kom genom

denne ene som syndade: domen kom genom en enda, och ledde till

en fördömelsedom, men nådegåvan kom i följd av mångas fall, och

ledde till en rättfärdiggörelsedom.

17. Och om döden på grund av en endas fall kom till konungavälde

genom denne ene, så skola ännu mycket mer de som undfå den

överflödande nåden och rättfärdighetsgåvan få konungsligt välde

i liv, också det genom en enda, Jesus Kristus. --

18. Alltså, likasom det, som kom genom en endas fall, för alla

människor ledde till en fördömelsedom, så leder det, som kom

genom rättfärdiggörelsedomen förmedelst en enda, för alla

människor till en rättfärdiggörelse som medför liv.

19. Ty såsom genom en enda människas olydnad de många fingo stå

såsom syndare, så skola ock genom en endas lydnad de många stå

såsom rättfärdiga.



20. Men lagen har därjämte kommit in, för att fallet skulle bliva så

mycket större; dock, där synden blev större, där överflödade

nåden mycket mer.

21. Ty såsom synden hade utövat sitt välde i och genom döden, så

skulle nu ock nåden genom rättfärdighet utöva sitt välde till

evigt liv, och det genom Jesus Kristus, vår Herre.

rom 6..6. Vi veta ju detta, att vår gamla människa har blivit korsfäst med


honom, för att syndakroppen skall göras om intet, så att vi icke

mer tjäna synden.

7. Ty den som är död, han är friad ifrån synden.

8. Hava vi nu dött med Kristus, så tro vi att vi ock skola leva med

honom,

9. eftersom vi veta att Kristus, sedan han har uppstått från de

döda, icke mer dör; döden råder icke mer över honom.

10. Ty hans död var en död från synden en gång för alla, men hans

liv är ett liv för Gud.

11. Så mån ock I hålla före att I ären döda från synden och leven

för Gud, i Kristus Jesus.



12. Låten därför icke synden hava väldet i edra dödliga kroppar, så

att I lyden deras begärelser.

13. Och ställen icke edra lemmar i syndens tjänst, att vara

orättfärdighetsvapen, utan ställen eder själva i Guds tjänst,

såsom de där från döden hava kommit till livet, och edra lemmar

i Guds tjänst, att vara rättfärdighetsvapen.

14. Ty synden skall icke råda över eder, eftersom I icke stån under

lagen, utan under nåden.


16. I veten ju, att när I ställen eder i någons tjänst för att lyda


honom, så ären I tjänare under denne, som I sålunda lyden, vare

sig det är under synden, vilket leder till död, eller under

lydnaden, vilket leder till rättfärdighet.

17. Men Gud vare tack för att den tid är förbi, då I voren syndens

tjänare, och för att I haven blivit av hjärtat lydiga, så att I

följen den lära som har givits eder till mönsterbild,

18. och för att I, när I nu haven gjorts fria ifrån synden, haven

blivit tjänare under rättfärdigheten --

19. om jag nu får tala på människosätt, för eder köttsliga svaghets

skull. Ja, likasom I förr ställden edra lemmar i orenhetens och

orättfärdighetens tjänst, till orättfärdighet, så mån I nu

ställa edra lemmar i rättfärdighetens tjänst, till helgelse.

20. Medan I voren syndens tjänare, voren I ju fria ifrån

rättfärdighetens tjänst;

21. men vilken frukt skördaden I då därav? Jo, det som I nu blygens

för; änden på sådant är ju döden.

22. Men nu, då I haven gjorts fria ifrån synden och blivit Guds

tjänare, nu skörden I frukten av detta: I varden helgade; och

änden bliver att I undfån evigt liv.

23. Ty den lön som synden giver är döden, men den gåva som Gud av

nåd giver är evigt liv, i Kristus Jesus, vår Herre.



upp 20 11. Och jag såg en stor vit tron och honom som satt därpå; och för


hans ansikte flydde jord och himmel, och ingen plats blev funnen

för dem.

12. Och jag såg de döda, både stora och små, stå inför tronen, och

böcker blevo upplåtna. Och jämväl en annan bok blev upplåten;

det var livets bok. Och de döda blevo dömda efter sina

gärningar, på grund av det som var upptecknat i böckerna.

13. Och havet gav igen de döda som voro däri, och döden och

dödsriket gåvo igen de döda som voro i dem; och dessa blev

dömda, var och en efter sina gärningar.

14. Och döden och dödsriket blevo kastade i den brinnande sjön;

detta, den brinnande sjön, är den andra döden.

15. Och om någon icke fanns skriven i livets bok, så blev han kastad

i den brinnande sjön.

joh 1 16. Av hans fullhet hava vi ju alla fått, ja, nåd utöver nåd;


17. ty genom Moses blev lagen given, men nåden och sanningen hava

kommit genom Jesus Kristus.

1 joh 19. Om vi bekänna våra synder, så är han trofast och rättfärdig, så


att han förlåter oss våra synder och renar oss från all

orättfärdighet.

1 joh 2 9. 1. Mina kära barn, detta skriver jag till eder, för att I icke


skolen synda. Men om någon syndar, så hava vi en förespråkare

hos Fadern, Jesus Kristus, som är rättfärdig;

2. och han är försoningen för våra synder, ja, icke allenast för

våra, utan ock för hela världens.

skrivet 7 feb 2011