torsdag 27 augusti 2009

rakt på sak

tillbaka

http://jesusinbjudan.blogspot.com/


skrivet 7 feb 2011


kol 1 28. Och honom förkunna vi för vår del, i det vi förmana var människa


och undervisa var människa med all vishet, för att kunna ställa

fram var människa såsom fullkomlig i Kristus.


ett  brev   till er som sitter i   olika slags  fängelser  ...  dvs  ni är bundna av något   ...trots mina svagheter  som människa  vill  den helige anden i herren jesus kristus namn  ställa mig fram såsom fullkomlig i kristus  ...hur gör anden detta ...kol 1 22. också åt eder har han nu skaffat försoning i hans jordiska


kropp, genom hans död, för att kunna ställa eder fram inför sig

heliga och obefläckade och ostraffliga --

23. om I nämligen förbliven i tron, väl grundade och fasta, utan att

låta rubba eder från det hopp som tillbjudes oss i evangelium,

det evangelium som I haven hört, och som blivit predikat bland

allt skapat under himmelen, det vars tjänare jag, Paulus, har

blivit.

heb 222. 14. Då nu barnen hade blivit delaktiga av kött och blod, blev ock


han på ett liknande sätt delaktig därav, för att han genom sin

död skulle göra dens makt om intet, som hade döden i sitt våld,

det är djävulen,

15. och göra alla dem fria, som av fruktan för döden hela sitt liv

igenom hade varit hemfallna till träldom.

16. Ty det är ju icke änglar som han tager sig an; det är Abrahams

säd som han tager sig an.

17. Därför måste han i allt bliva lik sina bröder, för att han

skulle bliva barmhärtig och en trogen överstepräst i sin tjänst

inför Gud, till att försona folkets synder.

18. Ty därigenom att han har lidit, i det han själv blev frestad,

kan han hjälpa dem som frestas.

9. Men honom som en liten tid hade blivit gjord »ringare än


änglarna», honom, Jesus, se vi för sitt dödslidandes skull hava

blivit krönt med härlighet och ära, för att det genom Guds nåd

skulle komma alla till godo att han smakade döden.

10. Ty den för vilkens skull allting är, och genom vilken allting

är, honom hövdes det, att när han ville föra många sina barn

till härlighet, genom lidanden fullkomna deras frälsnings

hövding.

11. Han som helgar och de som bliva helgade hava nämligen alla en

och samme Fader. Fördenskull blyges han icke för att kalla dem

bröder;

5. Ty det var icke under änglars välde som han lade den


tillkommande världen, den som vi tala om.

6. Däremot har någon någonstädes betygat och sagt: »Vad är en

människa, att du tänker på henne, eller en människoson, att du

låter dig vårda om honom?

7. En liten tid lät du honom vara ringare än änglarna, men krönte

honom sedan med härlighet och ära och satte honom till herre

över dina händers verk;

8. allt lade du under hans fötter.» När han underlade honom

allting, undantog han nämligen intet från att bliva honom

underlagt -- om vi ock ännu icke se allting vara honom

underlagt.

heb4  14. Eftersom vi nu hava en stor överstepräst, som har farit upp


genom himlarna, nämligen Jesus, Guds Son, så låtom oss hålla

fast vid bekännelsen.

15. Ty vi hava icke en sådan överstepräst som ej kan hava medlidande

med våra svagheter, utan en som har varit frestad i allting,

likasom vi, dock utan synd.

16. Låtom oss därför med frimodighet gå fram till nådens tron, för

att vi må undfå barmhärtighet och finna nåd, till hjälp i rätt

tid.



kol 317. Och allt, vadhelst I företagen eder i ord eller gärning, gören


det allt i Herren Jesu namn och tacken Gud, Fadern, genom honom.



12. Så kläden eder nu såsom Guds utvalda, hans heliga och älskade, i


hjärtlig barmhärtighet, godhet, ödmjukhet, saktmod, tålamod.

13. Och haven fördrag med varandra och förlåten varandra, om någon

har något att förebrå en annan. Såsom Herren har förlåtit eder,

så skolen ock I förlåta.

14. Men över allt detta skolen I ikläda eder kärleken, ty den är

fullkomlighetens sammanhållande band.

15. Och låten Kristi frid regera i edra hjärtan; ty till att äga den

ären I ock kallade såsom lemmar i en och samma kropp. Och varen

tacksamma.

16. Låten Kristi ord rikligen bo ibland eder; undervisen och

förmanen varandra i all vishet, med psalmer och lovsånger och

andliga visor, och sjungen med tacksägelse till Guds ära i edra

hjärtan.

17. Och allt, vadhelst I företagen eder i ord eller gärning, gören

det allt i Herren Jesu namn och tacken Gud, Fadern, genom honom.



18. I hustrur, underordnen eder edra män, såsom tillbörligt är i

Herren.

19. I män, älsken edra hustrur och varen icke bittra mot dem.

20. I barn, varen edra föräldrar lydiga i allt, ty detta är

välbehagligt i Herren.

21. I fäder, reten icke edra barn, på det att de icke må bliva

klenmodiga.

22. I tjänare, varen i allt edra jordiska herrar lydiga, icke med

ögontjänst, av begär att behaga människor, utan av uppriktigt

hjärta, i Herrens fruktan.

23. Vadhelst I gören, gören det av hjärtat, såsom tjänaden I Herren

och icke människor.

24. I veten ju, att I till vedergällning skolen av Herren få eder

arvedel; den herre I tjänen är Kristus.

25. Den som gör orätt, han skall få igen den orätt han har gjort,

utan anseende till personen.



1 tim 1
8. Men vi veta att lagen är god, om man nämligen brukar den såsom


lagen bör brukas,

9. och om man förstår detta, att lagen är till icke för rättfärdiga

människor, utan för dem som trotsa lag och myndighet, för

ogudaktiga och syndare, oheliga och oandliga människor,

fadermördare och modermördare, för mandråpare,

10. för dem som öva otukt och onaturlig vällustsynd, för dem som äro

människosäljare, lögnare, menedare eller något annat som strider

mot den sunda läran --

11. detta i enlighet med det evangelium om den salige Gudens

härlighet, varmed jag har blivit betrodd.



12. Vår Herre Kristus Jesus, som har givit mig kraft, tackar jag för

att han har tagit mig i sin tjänst och funnit mig vara

förtroende värd,

13. mig som förut var en hädare och förföljare och våldsverkare. Men

barmhärtighet vederfors mig, eftersom jag icke bättre visste,

när jag i min otro handlade så.

14. Och vår Herres nåd blev så mycket mer överflödande, med tron och

kärleken i Kristus Jesus.

15. Det är ett fast ord och i allo värt att mottagas, att Kristus

Jesus har kommit i världen för att frälsa syndare, bland vilka

jag är den främste.

16. Men att barmhärtighet vederfors mig, det skedde just för att

Kristus Jesus skulle främst på mig bevisa all sin långmodighet,

och låta mig bliva en förstlingsbild av dem som skulle komma att

tro på honom och så vinna evigt liv.

17. Men evigheternas konung, den oförgänglige, osynlige, ende Guden,

vare ära och pris i evigheternas evigheter! Amen.

blog tio bud
 
 
1 tim 1 9. och om man förstår detta, att lagen är till icke för rättfärdiga


människor, utan för dem som trotsa lag och myndighet, för

ogudaktiga och syndare, oheliga och oandliga människor,

fadermördare och modermördare, för mandråpare,

10. för dem som öva otukt och onaturlig vällustsynd, för dem som äro

människosäljare, lögnare, menedare eller något annat som strider

mot den sunda läran --


du blir rättfärdiggjord genom jesu blod  hur grovt du än syndat  utsökt  kan du se varför vi behöver lagen i församlingen ..syndare  ska bli överbevisade geom ordet  om sin synd och få barmhärtighet o förlåtelse från sin synd  hur grov den än är  genom rättfärdiggörelsen genom jesu blod
 
 
rom 3 19. Nu veta vi att allt vad lagen säger, det talar den till dem som


hava lagen, för att var mun skall bliva tillstoppad och hela

världen stå med skuld inför Gud;

20. ty av laggärningar bliver intet kött rättfärdigt inför honom.

Vad som kommer genom lagen är kännedom om synden.



21. Men nu har, utan lag, en rättfärdighet från Gud blivit

uppenbarad, en som lagen och profeterna vittna om,

22. en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus, för alla

dem som tro. Ty här är ingen åtskillnad.

23. Alla hava ju syndat och äro i saknad av härligheten från Gud;

24. och de bliva rättfärdiggjorda utan förskyllan, av hans nåd,

genom förlossningen i Kristus Jesus,

25. honom som Gud har ställt fram såsom ett försoningsmedel genom

tro, i hans blod. Så ville Gud -- då han i sin skonsamhet hade

haft fördrag med de synder som förut hade blivit begångna -- nu

visa att han dock var rättfärdig.

26. Ja, så ville han i den tid som nu är lämna beviset för att han

är rättfärdig. Härigenom skulle han både själv befinnas vara

rättfärdig och göra den rättfärdig, som låter det bero på tro på

Jesus.



rom 510. Ty om vi, medan vi voro Guds ovänner, blevo försonade med honom


genom hans Sons död, så skola vi, sedan vi hava blivit

försonade, ännu mycket mer bliva frälsta i och genom hans liv.

11. Och icke det allenast; vi berömma oss ock av Gud genom vår Herre

Jesus Kristus, genom vilken vi nu hava undfått försoningen.



12. Därför är det så: Genom en enda människa har synden kommit in i

världen och genom synden döden; och så har döden kommit över

alla människor, eftersom de alla hava syndat.

13. Ty synd fanns i världen redan innan lagen fanns. Men synd

tillräknas icke där ingen lag finnes;

14. och dock har under tiden från Adam till Moses döden haft väldet

också över dem som icke hade syndat genom en överträdelse, i

likhet med vad Adam gjorde, han som är en förebild till den som

skulle komma.



15. Likväl är det icke så med nådegåvan, som det var med

syndafallet. Ty om genom en endas fall de många hava blivit

döden underlagda, så har ännu mycket mer Guds nåd och gåvan i

och genom nåd -- vilken, också den, är kommen genom en enda

människa, Jesus Kristus -- blivit på ett överflödande sätt de

många beskärd.

16. Och med gåvan är det icke såsom det var med det som kom genom

denne ene som syndade: domen kom genom en enda, och ledde till

en fördömelsedom, men nådegåvan kom i följd av mångas fall, och

ledde till en rättfärdiggörelsedom.

17. Och om döden på grund av en endas fall kom till konungavälde

genom denne ene, så skola ännu mycket mer de som undfå den

överflödande nåden och rättfärdighetsgåvan få konungsligt välde

i liv, också det genom en enda, Jesus Kristus. --

18. Alltså, likasom det, som kom genom en endas fall, för alla

människor ledde till en fördömelsedom, så leder det, som kom

genom rättfärdiggörelsedomen förmedelst en enda, för alla

människor till en rättfärdiggörelse som medför liv.

19. Ty såsom genom en enda människas olydnad de många fingo stå

såsom syndare, så skola ock genom en endas lydnad de många stå

såsom rättfärdiga.



20. Men lagen har därjämte kommit in, för att fallet skulle bliva så

mycket större; dock, där synden blev större, där överflödade

nåden mycket mer.

21. Ty såsom synden hade utövat sitt välde i och genom döden, så

skulle nu ock nåden genom rättfärdighet utöva sitt välde till

evigt liv, och det genom Jesus Kristus, vår Herre.

rom 6..6. Vi veta ju detta, att vår gamla människa har blivit korsfäst med


honom, för att syndakroppen skall göras om intet, så att vi icke

mer tjäna synden.

7. Ty den som är död, han är friad ifrån synden.

8. Hava vi nu dött med Kristus, så tro vi att vi ock skola leva med

honom,

9. eftersom vi veta att Kristus, sedan han har uppstått från de

döda, icke mer dör; döden råder icke mer över honom.

10. Ty hans död var en död från synden en gång för alla, men hans

liv är ett liv för Gud.

11. Så mån ock I hålla före att I ären döda från synden och leven

för Gud, i Kristus Jesus.



12. Låten därför icke synden hava väldet i edra dödliga kroppar, så

att I lyden deras begärelser.

13. Och ställen icke edra lemmar i syndens tjänst, att vara

orättfärdighetsvapen, utan ställen eder själva i Guds tjänst,

såsom de där från döden hava kommit till livet, och edra lemmar

i Guds tjänst, att vara rättfärdighetsvapen.

14. Ty synden skall icke råda över eder, eftersom I icke stån under

lagen, utan under nåden.


16. I veten ju, att när I ställen eder i någons tjänst för att lyda


honom, så ären I tjänare under denne, som I sålunda lyden, vare

sig det är under synden, vilket leder till död, eller under

lydnaden, vilket leder till rättfärdighet.

17. Men Gud vare tack för att den tid är förbi, då I voren syndens

tjänare, och för att I haven blivit av hjärtat lydiga, så att I

följen den lära som har givits eder till mönsterbild,

18. och för att I, när I nu haven gjorts fria ifrån synden, haven

blivit tjänare under rättfärdigheten --

19. om jag nu får tala på människosätt, för eder köttsliga svaghets

skull. Ja, likasom I förr ställden edra lemmar i orenhetens och

orättfärdighetens tjänst, till orättfärdighet, så mån I nu

ställa edra lemmar i rättfärdighetens tjänst, till helgelse.

20. Medan I voren syndens tjänare, voren I ju fria ifrån

rättfärdighetens tjänst;

21. men vilken frukt skördaden I då därav? Jo, det som I nu blygens

för; änden på sådant är ju döden.

22. Men nu, då I haven gjorts fria ifrån synden och blivit Guds

tjänare, nu skörden I frukten av detta: I varden helgade; och

änden bliver att I undfån evigt liv.

23. Ty den lön som synden giver är döden, men den gåva som Gud av

nåd giver är evigt liv, i Kristus Jesus, vår Herre.



upp 20 11. Och jag såg en stor vit tron och honom som satt därpå; och för


hans ansikte flydde jord och himmel, och ingen plats blev funnen

för dem.

12. Och jag såg de döda, både stora och små, stå inför tronen, och

böcker blevo upplåtna. Och jämväl en annan bok blev upplåten;

det var livets bok. Och de döda blevo dömda efter sina

gärningar, på grund av det som var upptecknat i böckerna.

13. Och havet gav igen de döda som voro däri, och döden och

dödsriket gåvo igen de döda som voro i dem; och dessa blev

dömda, var och en efter sina gärningar.

14. Och döden och dödsriket blevo kastade i den brinnande sjön;

detta, den brinnande sjön, är den andra döden.

15. Och om någon icke fanns skriven i livets bok, så blev han kastad

i den brinnande sjön.

joh 1 16. Av hans fullhet hava vi ju alla fått, ja, nåd utöver nåd;


17. ty genom Moses blev lagen given, men nåden och sanningen hava

kommit genom Jesus Kristus.

1 joh 19. Om vi bekänna våra synder, så är han trofast och rättfärdig, så


att han förlåter oss våra synder och renar oss från all

orättfärdighet.

1 joh 2 9. 1. Mina kära barn, detta skriver jag till eder, för att I icke


skolen synda. Men om någon syndar, så hava vi en förespråkare

hos Fadern, Jesus Kristus, som är rättfärdig;

2. och han är försoningen för våra synder, ja, icke allenast för

våra, utan ock för hela världens.

skrivet 7 feb 2011

9 kommentarer:

Teofilus sa...

markus 16
16. Den som tror och bliver döpt, han skall bliva frälst; men den
som icke tror, han skall bliva fördömd.

lukas 18
16. Då kallade Jesus barnen till sig, i det han sade: »Låten barnen
komma till mig, och förmenen dem det icke; ty Guds rike hör
sådana till.
17. Sannerligen säger jag eder: Den som icke tager emot Guds rike
såsom ett barn, han kommer aldrig ditin.»
joh 3

Teofilus sa...

5. Jesus svarade: »Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en
människa icke bliver född av vatten och ande, så kan hon icke
komma in i Guds rike.
6. Det som är fött av kött, det är kött; och det som är fött av
Anden, det är ande.
7. Förundra dig icke över att jag sade dig att I måsten födas på
nytt.
8. Vinden blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet
icke varifrån den kommer, eller vart den far; så är det med var
och en som är född av Anden[2].»
9. Nikodemus svarade och sade till honom: »Huru kan detta ske?»
10. Jesus svarade och sade till honom: »Är du Israels lärare och
förstår icke detta?
11. Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Vad vi veta, det tala
vi, och vad vi hava sett, det vittna vi om, men vårt vittnesbörd
tagen I icke emot.
12. Tron i icke, när jag talar till eder om jordiska ting, huru
skolen I då kunna tro, när jag talar till eder om himmelska
ting?
13. Och likväl har ingen stigit upp till himmelen, utom den som steg
ned från himmelen, Människosonen, som var i himmelen.
14. Och såsom Moses upphöjde ormen i öknen, så måste Människosonen
bliva upphöjd,
15. så att var och en som tror skall i honom hava evigt liv.
16. Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på det
att var och en som tror på honom skall icke förgås, utan hava
evigt liv.
17. Ty icke sände Gud sin Son i världen för att döma världen, utan
för att världen skulle bliva frälst genom honom.
18. Den som tror på honom, han bliver icke dömd, men den som icke
tror, han är redan dömd, eftersom han icke tror på Guds enfödde
Sons namn.
19. Och detta är domen, att när ljuset hade kommit i världen,
människorna dock älskade mörkret mer än ljuset, eftersom deras
gärningar voro onda,
20. Ty var och en som gör vad ont är, han hatar ljuset och kommer
icke till ljuset, på det att hans gärningar icke skola bliva
blottade.
21. Men den som gör sanningen, han kommer till ljuset, för att det
skall bliva uppenbart att hans gärningar äro gjorda i Gud.»

Teofilus sa...

apl 2
16. Nej, här uppfylles det som är sagt genom profeten Joel:

17. 'Och det skall ske i de yttersta dagarna, säger Gud,
att jag skall utgjuta av min Ande över allt kött,
och edra söner och edra döttrar skola profetera,
och edra ynglingar skola se syner,
och edra gamla män skola hava drömmar;
18. ja, över mina tjänare och mina tjänarinnor
skall jag i de dagarna utgjuta av min Ande,
och de skola profetera.
19. Och jag skall låta undertecken synas uppe på himmelen
och tecken nere på jorden:
blod och eld och rökmoln.
20. Solen skall vändas i mörker
och månen i blod,
förrän Herrens dag kommer,
den stora och härliga.
21. Och det skall ske att var och en som åkallar Herrens namn,
han skall varda frälst.'

22. I män av Israel, hören dessa ord: Jesus från Nasaret, en man som
inför eder fick vittnesbörd av Gud genom kraftgärningar och under
och tecken, vilka Gud genom honom gjorde bland eder, såsom I
själva veten,
23. denne som blev given i edert våld, enligt vad Gud i sitt rådslut
och sin försyn hade bestämt, honom haven I genom män som icke
veta av lagen låtit fastnagla vid korset och döda.
24. Men Gud gjorde en ände på dödens vånda och lät honom uppstå,
eftersom det icke var möjligt att han skulle kunna behållas av
döden.
25. Ty David säger med tanke på honom:
'Jag har haft Herren
för mina ögon alltid,
ja, han är på min högra sida,
för att jag icke skall vackla.
26. Fördenskull gläder sig mitt hjärta,
och min tunga fröjdar sig,
och jämväl min kropp
får vila med en förhoppning:
27. den, att du icke skall lämna
min själ åt dödsriket
och icke låta din Helige
se förgängelse.
28. Du har kungjort mig livets vägar;
du skall uppfylla mig med glädje inför ditt ansikte.'

29. Mina bröder, jag kan väl fritt säga till eder om vår stamfader
David att han är både död och begraven; hans grav finnes ju
ibland oss ännu i dag.
30. Men eftersom han var en profet och visste att Gud med ed hade
lovat honom att 'av hans livs frukt sätta en konung på hans
tron',
31. därför förutsåg han att Messias skulle uppstå, och talade därom
och sade att Messias icke skulle lämnas åt dödsriket, och att
hans kropp icke skulle se förgängelse.

32. Denne -- Jesus -- har nu Gud låtit uppstå; därom kunna vi alla
vittna.
33. Och sedan han genom Guds högra hand har blivit upphöjd och av
Fadern undfått den utlovade helige Anden, har han utgjutit vad I
här sen och hören.
34. Ty icke har David farit upp till himmelen; fastmer säger han
själv:
'Herren sade till min herre:
Sätt dig på min högra sida,
35. till dess jag har lagt dina fiender
dig till en fotapall.

36. Så må nu hela Israels hus veta och vara förvissat om att denne
Jesus som I haven korsfäst, honom har Gud gjort både till Herre
och till Messias.»

37. När de hörde detta, kände de ett styng i hjärtat. Och de sade
till Petrus och de andra apostlarna: »Bröder, vad skola vi
göra?»
38. Petrus svarade dem: »Gören bättring, och låten alla döpa eder i
Jesu Kristi namn till edra synders förlåtelse; då skolen I såsom
gåva undfå den helige Ande.
39. Ty eder gäller löftet och edra barn, jämväl alla dem som äro i
fjärran, så många som Herren, vår Gud, kallar.»

40. Också med många andra ord bad och förmanade han dem, i det han
sade: »Låten frälsa eder från detta vrånga släkte.»
41. De som då togo emot hans ort läto döpa sig; och så ökades
församlingen på den dagen med vid pass tre tusen personer.
42. Och dessa höllo fast vid apostlarnas undervisning och
brödragemenskapen, vid brödsbrytelsen och bönerna.

Teofilus sa...

38. Petrus svarade dem: »Gören bättring, och låten alla döpa eder i
Jesu Kristi namn till edra synders förlåtelse; då skolen I såsom
gåva undfå den helige Ande.
39. Ty eder gäller löftet och edra barn, jämväl alla dem som äro i
fjärran, så många som Herren, vår Gud, kallar.»

40. Också med många andra ord bad och förmanade han dem, i det han
sade: »Låten frälsa eder från detta vrånga släkte.»
41. De som då togo emot hans ort läto döpa sig; och så ökades
församlingen på den dagen med vid pass tre tusen personer.


hur gick nu detta till

petrus får ordet

man anropar Fadern Jesu Fader om ett gott samvete när man döps eller innan dopceremonin

1 petrus 3
21. Efter denna förebild bliven nu och I frälsta genom vatten --
nämligen genom ett dop som icke betyder att man avtvår kroppslig
orenhet, utan betyder att man anropar Gud om ett gott samvete --
i kraft av Jesu Kristi uppståndelse,

22. hans som har farit upp till himmelen, och som nu sitter på Guds
högra sida, sedan änglar och väldige och makter i andevärlden
hava blivit honom underlagda.


utan betyder att man anropar Gud om ett gott samvete --
i kraft av Jesu Kristi uppståndelse,



utan betyder att man anropar Gud om ett gott samvete --
i kraft av Jesu Kristi uppståndelse,


utan betyder att man anropar Gud om ett gott samvete --
i kraft av Jesu Kristi uppståndelse,


det är detta paulus gör

apl 22
16. Varför dröjer du då nu? Stå upp och låt döpa dig och avtvå dina
synder, och åkalla därvid hans namn

Teofilus sa...

rom 6
1. Vad skola vi då säga? Skola vi förbliva i synden, för att nåden
skall bliva så mycket större?
2. Bort det! Vi som hava dött från synden, huru skulle vi ännu
kunna leva i den?
3. Veten I då icke att vi alla som hava blivit döpta till Kristus
Jesus, vi hava blivit döpta till hans död?
4. Och vi hava så, genom detta dop till döden, blivit begravna med
honom, för att, såsom Kristus uppväcktes från de döda genom
Faderns härlighet, också vi skola vandra i ett nytt väsende, i
liv.
5. Ty om vi hava vuxit samman med honom genom en lika död, så skola
vi ock vara sammanvuxna med honom genom en lika uppståndelse.
6. Vi veta ju detta, att vår gamla människa har blivit korsfäst med
honom, för att syndakroppen skall göras om intet, så att vi icke
mer tjäna synden.
7. Ty den som är död, han är friad ifrån synden.
8. Hava vi nu dött med Kristus, så tro vi att vi ock skola leva med
honom,
9. eftersom vi veta att Kristus, sedan han har uppstått från de
döda, icke mer dör; döden råder icke mer över honom.
10. Ty hans död var en död från synden en gång för alla, men hans
liv är ett liv för Gud.
11. Så mån ock I hålla före att I ären döda från synden och leven
för Gud, i Kristus Jesus.

12. Låten därför icke synden hava väldet i edra dödliga kroppar, så
att I lyden deras begärelser.
13. Och ställen icke edra lemmar i syndens tjänst, att vara
orättfärdighetsvapen, utan ställen eder själva i Guds tjänst,
såsom de där från döden hava kommit till livet, och edra lemmar
i Guds tjänst, att vara rättfärdighetsvapen.
14. Ty synden skall icke råda över eder, eftersom I icke stån under
lagen, utan under nåden.

15. Huru är det alltså? Skola vi synda, eftersom vi icke stå under
lagen, utan under nåden? Bort det!
16. I veten ju, att när I ställen eder i någons tjänst för att lyda
honom, så ären I tjänare under denne, som I sålunda lyden, vare
sig det är under synden, vilket leder till död, eller under
lydnaden, vilket leder till rättfärdighet.
17. Men Gud vare tack för att den tid är förbi, då I voren syndens
tjänare, och för att I haven blivit av hjärtat lydiga, så att I
följen den lära som har givits eder till mönsterbild,
18. och för att I, när I nu haven gjorts fria ifrån synden, haven
blivit tjänare under rättfärdigheten --
19. om jag nu får tala på människosätt, för eder köttsliga svaghets
skull. Ja, likasom I förr ställden edra lemmar i orenhetens och
orättfärdighetens tjänst, till orättfärdighet, så mån I nu
ställa edra lemmar i rättfärdighetens tjänst, till helgelse.
20. Medan I voren syndens tjänare, voren I ju fria ifrån
rättfärdighetens tjänst;
21. men vilken frukt skördaden I då därav? Jo, det som I nu blygens
för; änden på sådant är ju döden.
22. Men nu, då I haven gjorts fria ifrån synden och blivit Guds
tjänare, nu skörden I frukten av detta: I varden helgade; och
änden bliver att I undfån evigt liv.
23. Ty den lön som synden giver är döden, men den gåva som Gud av
nåd giver är evigt liv, i Kristus Jesus, vår Herre.

Teofilus sa...

3. Veten I då icke att vi alla som hava blivit döpta till Kristus
Jesus, vi hava blivit döpta till hans död?
4. Och vi hava så, genom detta dop till döden, blivit begravna med
honom, för att, såsom Kristus uppväcktes från de döda genom
Faderns härlighet, också vi skola vandra i ett nytt väsende, i
liv.
5. Ty om vi hava vuxit samman med honom genom en lika död, så skola
vi ock vara sammanvuxna med honom genom en lika uppståndelse.
6. Vi veta ju detta, att vår gamla människa har blivit korsfäst med
honom, för att syndakroppen skall göras om intet, så att vi icke
mer tjäna synden.
7. Ty den som är död, han är friad ifrån synden.


innebörden anropa Fadern i Jesu namn om ett gott samvete

Teofilus sa...

3. Veten I då icke att vi alla som hava blivit döpta till Kristus
Jesus, vi hava blivit döpta till hans död?
4. Och vi hava så, genom detta dop till döden, blivit begravna med
honom, för att, såsom Kristus uppväcktes från de döda genom
Faderns härlighet, också vi skola vandra i ett nytt väsende, i
liv.


kolosser 2
8. Sen till, att ingen får bortföra eder såsom ett segerbyte genom
sin tomma och bedrägliga »vishetslära», i det att han åberopar
fäderneärvda människomeningar och håller sig till världens
»makter»[1] och icke till Kristus.
9. Ty i honom bor gudomens hela fullhet lekamligen,
10. och i honom haven I blivit delaktiga av den fullheten, i honom
som är huvudet för alla andevärldens furstar och väldigheter.

11. I honom haven I ock blivit omskurna genom en omskärelse, som
icke skedde med händer, en som bestod däri att I bleven avklädda
eder köttsliga kropp; jag menar omskärelsen i Kristus.
12. I haven ju med honom blivit begravna i dopet; I haven ock i
dopet blivit uppväckta med honom, genom tron på Guds kraft, hans
som uppväckte honom från de döda.
13. Ja, också eder som voren döda genom edra synder och genom edert
kötts oomskurenhet, också eder har han gjort levande med honom;
ty han har förlåtit oss alla våra synder.
14. Han har nämligen utplånat den handskrift som genom sina stadgar
anklagade oss och låg oss i vägen; den har han skaffat undan
genom att nagla den fast vid korset.
15. Han har avväpnat andevärldens furstar och väldigheter och låtit
dem bliva till skam inför alla, i det att han i honom har
triumferat över dem.

16. Låten därför ingen döma eder i fråga om mat och dryck eller
angående högtid eller nymånad eller sabbat.
17. Sådant är allenast en skuggbild av vad som skulla komma, men
verkligheten själv finnes hos Kristus.
18. Låten icke segerlönen tagas ifrån eder av någon som har sin lust
i »ödmjukhet» och ängladyrkan och gör sig stor med sina syner,
någon som utan orsak är uppblåst genom sitt köttsliga sinne
19. och icke håller sig till honom som är huvudet, honom från vilken
hela kroppen vinner sin tillväxt i Gud, i det att den av sina
ledgångar och senor får bistånd och sammanhållning.
20. Om I nu haven dött med Kristus och så blivit frigjorda ifrån
världens »makter», varför låten I då allahanda stadgar läggas på
eder, likasom levden I ännu i världen:
21. »Det skall du icke taga i», »Det skall du icke smaka», »Det
skall du icke komma vid»,
22. och detta när det gäller ting, som alla äro bestämda till att gå
under genom förbrukning -- allt till åtlydnad av människobud och
människoläror?
23. Visserligen har allt detta fått namn om sig att vara »vishet»,
eftersom däri ligger ett självvalt gudstjänstväsende och ett
slags »ödmjukhet» och en kroppens späkning; men ingalunda ligger
däri »en viss heder», det tjänar allenast till att nära det
köttsliga sinnet.

Teofilus sa...

11. I honom haven I ock blivit omskurna genom en omskärelse, som
icke skedde med händer, en som bestod däri att I bleven avklädda
eder köttsliga kropp; jag menar omskärelsen i Kristus.
12. I haven ju med honom blivit begravna i dopet; I haven ock i
dopet blivit uppväckta med honom, genom tron på Guds kraft, hans
som uppväckte honom från de döda.

titus 3
1. Lägg dem på minnet att de böra vara underdåniga överheten, dem
som hava myndighet, att de böra visa lydnad och vara redo till
allt gott verk,

2. att de icke må smäda någon, icke vara stridslystna, utan vara
fogliga, och att de i allt skola visa sig saktmodiga mot alla
människor.

3. Vi voro ju själva förut oförståndiga, ohörsamma och
vilsefarande, vi voro trälar under allahanda begärelser och
lustar, vi levde i ondska och avund, vi voro värda att avskys,
och vi hatade varandra.

4. Men när Guds, vår Frälsares, godhet och kärlek till människorna
uppenbarades,

5. då frälste han oss, icke på grund av rättfärdighetsgärningar som
vi hade gjort, utan efter sin barmhärtighet, genom ett bad till
ny födelse och förnyelse i helig ande,

6. som han rikligen utgöt över oss genom Jesus Kristus, vår
Frälsare,

7. för att vi, rättfärdiggjorda genom hans nåd, skulle, såsom vårt
hopp är, få evigt liv till arvedel.


8. Detta är ett fast ord, och jag vill att du med kraft vittnar
härom, för att de som sätta tro till Gud må beflita sig om att
rätt utöva goda gärningar. Sådant är gott och gagneligt för
människorna.

Teofilus sa...

5. då frälste han oss, icke på grund av rättfärdighetsgärningar som
vi hade gjort, utan efter sin barmhärtighet, genom ett bad till
ny födelse och förnyelse i helig ande,

6. som han rikligen utgöt över oss genom Jesus Kristus, vår
Frälsare,


hur gick detta till


anropa Fadern i Jesu namn om
ett gott samvete så gör nåden resten dvs du renas från dåliga tankar dvs syndernas förlåtelse får du


1 petrus 3
21. Efter denna förebild bliven nu och I frälsta genom vatten --
nämligen genom ett dop som icke betyder att man avtvår kroppslig
orenhet, utan betyder att man anropar Gud om ett gott samvete --
i kraft av Jesu Kristi uppståndelse,


21. Efter denna förebild bliven nu och I frälsta genom vatten --
nämligen genom ett dop som icke betyder att man avtvår kroppslig
orenhet, utan betyder att man anropar Gud om ett gott samvete --
i kraft av Jesu Kristi uppståndelse,

21. Efter denna förebild bliven nu och I frälsta genom vatten --
nämligen genom ett dop som icke betyder att man avtvår kroppslig
orenhet, utan betyder att man anropar Gud om ett gott samvete --
i kraft av Jesu Kristi uppståndelse,


så i Celeste gör vi detta

utan betyder att man anropar Gud om ett gott samvete --
i kraft av Jesu Kristi uppståndelse,

utan betyder att man anropar Gud om ett gott samvete --
i kraft av Jesu Kristi uppståndelse,


utan betyder att man anropar Gud om ett gott samvete --
i kraft av Jesu Kristi uppståndelse,


utan betyder att man anropar Gud om ett gott samvete --
i kraft av Jesu Kristi uppståndelse,


utan betyder att man anropar Gud om ett gott samvete --
i kraft av Jesu Kristi uppståndelse,


utan betyder att man anropar Gud om ett gott samvete --
i kraft av Jesu Kristi uppståndelse,