tisdag 23 februari 2010

djupa studier..min tolkning 1

Djupa studier ..min tolkning 1 skall korrigeras

Nu lite egna tankar .. Fadern talar ett Ord …Sonen skapas som den osynlige Gudens avbild och förstfödd före allt skapat… Sonen är Faderns utstrålning …. och Faderns härlighets väsen ..en andlig människoson som i sin tur talar Ord och allt skapas genom Sonen ….Sonen / Ordet blir kött och vi får se en enfödd Sons härlighet
Jag åt ett ägg i morse under rasten och när jag satt i bussen ..jag jobbar som busschaufför ..slog det mig …. äggulan är ju samma sak som den levande kycklingen som kommer ur äggulan …men kycklingen har en form …
Jesus ….när kom i kroppslig gestalt .luk 1:35..helig ande blir människa… hade Jesus också en form som människa och då kom tanken till mig hur skapades Jesus … och då kom tanken Fadern talar ett skapande ord … Faderns Ande och Ordet är samma sak och Sonen skapas …
dvs samma princip som om Anden säger något i nuet till dig och om du då lyder ingivelsen skapas det som Anden beskrivit för dig ..
därför kan Jesus säga Fadern bor i mig …. jag bor i Fadern..därför är Jesus totalt syndfri upphöjd över allt som tänkas kan ..
Fadern skapar alltså en andlig människoson som är i himlen ..denne himmelske Son föds ner till jorden och ska bli en evig överstepräst inför sin Fader…
men denna bild hade jag ingen aning om förrän jag läste Henoks boks beskrivning på Människosonen som är i Faderns sköte … då trillade poletten ner … för jag har grunnat väldigt mycket på detta mysterium…det gav mig nöje nyfiken som jag är på andliga ting…sedan ville jag söka upp texter i GT och NT som bekräftade mina teser…..och nu har jag äntligen kommit fram till Jesus är Guds Son och jag kommit fram till att den gamle av dagar är Jesu Far…och att både Far och Son var på Sinai och utan att citera bibeln är det väldigt svårt att tänka dessa tankar ….
Här kommer min tolkning vem Jesus är .Faderns Ande ..Guds Ande ..Visheten … tar sin boning i den himmelske människosonen som är Faderns avbild…Denna avbild kallar jag helig Ande …ordet helig ..hagios på grekiska i lukas 1:35 … betyder en fullständigt avskild invigd överlåten ande som får namnet Jesus… alltså helig ande ..hagios ande …havande av helig ande…
så Jesus är inte vem som helst …vår jord och dess folk hade varit fullständigt förlorat om ej Jesus hade kommit ner från himmlen ..en man som var i himlen ..en helig ..hagios… andlig människoson …Faderns Son …

i visheten bor en helig ande en avskild ande om jesus har samma utstrålning som fadern dan 7:9
heb 3. Och eftersom denne är hans härlighets återsken och hans väsens avbild
kol 15. i honom som är den osynlige Gudens avbild och förstfödd före allt skapat. 16. Ty i honom skapades allt i himmelen och på jorden, synligt såväl som osynligt, både tronänglar och herrar och furstar och väldigheter i andevärlden. Alltsammans har blivit skapat genom honom och till honom. 17. Ja, han är till före allt annat, och alltsammans äger bestånd i honom.
19. Ty det behagade Gud att låta all fullhet taga sin boning i honom 20
Guds hemlighet, vilken är Kristus; 3. ty i honom finnas visdomens och kunskapens alla skatter fördolda. 9. Ty i honom bor gudomens hela fullhet lekamligen, 10. och i honom haven I blivit delaktiga av den fullheten, i honom som är huvudet för alla andevärldens furstar och väldigheter
vish
Ja, hon är skönare än solen och förmer än hela stjärnhimmelen.Jämföres hon med dagsljuset,är det hon som får företrädet;ty detta avlöses av natten, men över visheten har ondskan ingen makt.

vish
Herrens Ande uppfyller ju världen,och det väsen som sammanhåller allt vet vad som säges.
Ty i henne finnes en ande som är förnuftig, helig,ensam i sitt slag
Ty hon är en fläkt av Guds kraft och ett ogrumlat utflöde av den Allsmäktiges härlighet;därför kan intet besmittat komma vid henne
Ja, hon är ett återsken av det eviga ljuset och en klar spegel, som återspeglar Guds verksamhet,och en avbild av hans godhet.


Faderns Ande Visheten är omnipresent
http://runeberg.org/apokryf/0028.html
6 Ty visheten är en människoälskande ande,och den låter ej hädaren bliva ostraffad för vad hans läppar tala,eftersom Gud är vittne till hans innersta känslor och en sannskyldig väktare över hans hjärta och en som hör hans tungas tal.Herrens Ande uppfyller ju världen,och det väsen som sammanhåller allt vet vad som säges.

2 Ty visheten, hon som är mästare i allt, har undervisat mig därom.Ty i henne finnes en ande som är förnuftig, helig,ensam i sitt slag, mångfaldig, fin,rörlig, genomträngande, obesmittlig,klar, okränkbar, vän till det goda, skarp,ohämbar, välgörande, människoälskande,fast, orubblig, obekymrad,en som förmår allt och övervakar allt,och som går in i alla andra andar vilka äro förnuftiga, rena och av fullkomlig finhet

Ja, visheten är det rörligaste av allt rörligt och tränger igenom och går in i allt, till följd av sin renhet.
Ty hon är en fläkt av Guds kraft och ett ogrumlat utflöde av den Allsmäktiges härlighet;därför kan intet besmittat komma vid henne.

Ja, hon är ett återsken av det eviga ljuset och en klar spegel, som återspeglar Guds verksamhet,och en avbild av hans godhet.
Fastän hon är en, förmår hon dock allt,och fastän hon själv förbliver den hon är, förnyar hon allt annat.


Från släkte till släkte flyttar hon in i fromma själaroch gör människor till Guds vänner och till profeter;ty Gud älskar allenast den som bor samman med visheten.

Ja, hon är skönare än solen och förmer än hela stjärnhimmelen.Jämföres hon med dagsljuset,är det hon som får företrädet;ty detta avlöses av natten, men över visheten har ondskan ingen makt.
Hon sträcker sig i full kraft från världens ena ända till den andra,och hon styr allting väl

Brevet till hebréerna, 1 Kapitlet Guds uppenbarelse genom Sonen, som enligt skriften är större än änglarna. 1. Sedan Gud fordom många gånger och på många sätt hade talat till fäderna genom profeterna, 2. har han nu, på det yttersta av denna tid, talat till oss genom sin Son, som han har insatt till arvinge av allt, genom vilken han ock har skapat världen. 3. Och eftersom denne är hans härlighets återsken och hans väsens avbild och genom sin makts ord bär allt, har han -- sedan han hade utfört en rening från synderna -- satt sig på Majestätets högra sida i höjden. 4. Och han har blivit så mycket större än änglarna som det namn han har ärvt är förmer än deras. 5. Ty till vilken av änglarna har han någonsin sagt: »Du är min Son, jag har i dag fött dig»? eller: »Jag skall vara hans Fader, och han skall vara min Son»?


13. Ty han har frälst oss från mörkrets välde och försatt oss i sin älskade Sons rike. 14. I honom hava vi förlossningen, förlåtelsen för våra synder, 15. i honom som är den osynlige Gudens avbild och förstfödd före allt skapat. 16. Ty i honom skapades allt i himmelen och på jorden, synligt såväl som osynligt, både tronänglar och herrar och furstar och väldigheter i andevärlden. Alltsammans har blivit skapat genom honom och till honom. 17. Ja, han är till före allt annat, och alltsammans äger bestånd i honom. 18. Och han är huvudet för kroppen, det är församlingen, han som är begynnelsen, den förstfödde ifrån de döda. Så skulle han i allt vara den främste. 19. Ty det behagade Gud att låta all fullhet taga sin boning i honom 20. och att genom honom försona allt med sig, sedan han genom blodet på hans kors hade berett frid. Ja, genom honom skulle så ske med allt vad på jorden och i himmelen är.
2. Ty jag önskar, att deras hjärtan skola få hugnad, därigenom att de slutas tillsammans i kärlek och komma till en full förståndsvisshets hela rikedom, till en rätt kunskap om Guds hemlighet, vilken är Kristus; 3. ty i honom finnas visdomens och kunskapens alla skatter fördolda.
9. Ty i honom bor gudomens hela fullhet lekamligen, 10. och i honom haven I blivit delaktiga av den fullheten, i honom som är huvudet för alla andevärldens furstar och väldigheter.
http://runeberg.org/apokryf/0071.html
En finnes, som är vis, en övermåttan fruktansvärd,han som sitter på sin tron,Herren.9Det var han som skapade henne, han såg och mätte henneoch utgöt henne över alla sinaverk.10Hos allt levande finnes hon,efter det mått som honomtäcktes;
C
Jag utgick från den Högstessmun,och såsom en dimma övertäcktejag jorden.Jag tog min boning i himlahöjderna,och min tron stod på enmolnpelare.
Jag allena genomfor himlarunden och hade min väg genomavgrundsdjupet. Bland havets vågor och över hela jorden, bland alla folk och folkslaghärskade jag. Hos alla dessa sökte jag en vilostad.I vems arvedel skulle jag välfinna ett hem? Då fick jag en befallning från alltings skapare; han som hade skapat mig lätmig finna en varaktig boning. Han sade: »Slå upp din boning i Jakob; i Israel skall du hava dinarvedel.» Före all tid, i begynnelsen skapade han mig,och aldrig någonsin skall jag upphöra att finnas till.I det heliga tabernaklet gjorde jag tjänst inför honom;likaså fick jag en fast boning på Sion.


han är djup ..en
http://forskaiskrifterna.se/index/Home.html
citat från forskaiskrifterna
http://forskaiskrifterna.se/index/Jesus_-_Gud_eller_gud_files/Johannes%201.1-2.pdf
i begynnelsen var det ordet och det ordet var hos den gud och gud var det ordet Han var i begynnelsen hos den gud

första och tredje gången ordet "gud" förekommer i dessa verser, står de i bestämd form ( den gud ) .När däremot "gud " förekommer andra gången finns ingen bestämd artikel framför

skickligt arbete tagit lång tid

min tolkning ..i visheten bor en helig ande
i begynnelsen var det ordet/visheten och det ordet/visheten var hos den gud och gud var det ordet/visheten Han/visheten var i begynnelsen hos den gud

i begynnelsen var Ordet och Ordet var hos Gud (theos) och Ordet var Gud ( theos ). Han var i begynnelsen hos Gud (theos)

från denna sida citat från altheia / erevna
Del 3: Var Jesus Gud eller var Gud i Jesus?
december 30th, 2009 at 6:54 e m

http://aletheia.se/2009/12/29/del-3-gud-manniska-eller-gud-och-manniska/#comment-151378

kommentaren gå uppåt till dec 30

Detta är ett budskap till ängeln, sändebudet i Filadelfia. Ordet ”angelos” är en översättning av en hebreisk term för en tjänare i synagogan, synagogsföreståndaren

Del 3: Var Jesus Gud eller var Gud i Jesus? gå igenom noga

http://erevna.nu/?p=960

Jesus gillar inte kättare!

Jesu Gudom ur ett hebreiskt perspektiv,Jesu Gudom ur ett hebreiskt perspektiv,

Del 5: Är Fadern = Sonen? Är Jehova = Jesus?,

Jesus är Adonai!,

Del 3: Var Jesus Gud eller var Gud i Jesus?,


..
läs noga
http://erevna.nu/?p=1384

Den oemotståndliga Guden! Del 2


och denne Gud har lagt alla på jorden under dödens makt . .dödsriket med den onde är på jorden där har den onde makt över döden..dvs alla dör ..därför kom Jesus Guds Son ner för möta den onde i öknen och besgra hans makt över döden ..ta nycklarna till dödsriket
hur då ..läs det står jorden..»Jag ser ett gudaväsen komma upp ur jorden.»..
det står alltså inte himlen..alltså den döde anden kommer upp ur jorden
Första Samuelsboken, 28 Kapitlet
David i filistéernas här. Saul hos andebesvärjerskan i En-Dor.
11. Kvinnan frågade: »Vem skall jag då mana upp åt dig?» Han svarade: »Mana upp Samuel åt mig.» 12. Men när kvinnan fick se Samuel, gav hon till ett högt rop. Och kvinnan sade till Saul: »Varför har du bedragit mig? Du är ju Saul.» 13. Konungen sade till henne: »Frukta icke. Vad är det då du ser?» Kvinnan svarade Saul: »Jag ser ett gudaväsen komma upp ur jorden.» 14. Han frågade henne: »Huru ser han ut?» Hon svarade: »Det är en gammal man som kommer upp, höljd i en kåpa.» Då förstod Saul att det var Samuel, och böjde sig ned med ansiktet mot jorden och bugade sig. 15. Och Samuel sade till Saul: »Varför har du stört min ro och manat mig upp?» Saul svarade:
apl 229. Mina bröder, jag kan väl fritt säga till eder om vår stamfader David att han är både död och begraven; hans grav finnes ju ibland oss ännu i dag.34. Ty icke har David farit upp till himmelen; fast mer säger han själv:
Paulus' brev till efesierna, 2 Kapitlet
1. Så har han ock gjort eder levande, eder som voren döda genom de överträdelser och synder4. Men Gud, som är rik på barmhärtighet, har, för den stora kärleks skull, varmed han har älskat oss, 5. gjort oss levande med Kristus, oss som voro döda genom våra synder. Av nåd ären I frälsta! 6. Ja, han har uppväckt oss med honom och satt oss med honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus, 7. för att i de kommande tidsåldrarna bevisa sin nåds översvinnliga rikedom, genom godhet mot oss i Kristus Jesus. 8. Ty av nåden ären I frälsta genom tro -- och det icke av eder själva, Guds gåva är det -- 9. icke av gärningar, för att ingen skall berömma sig. 10. Ty hans verk äro vi, skapade i Kristus Jesus till goda
Paulus' första brev till korintierna, 15 Kapitlet20. Men nu har Kristus uppstått från de döda, såsom förstlingen av de avsomnade. 21. Ty eftersom döden kom genom en människa, så kom ock genom en människa de dödas uppståndelse. 22. Och såsom i Adam alla dö, så skola ock i Kristus alla göras levande. 23. Men var och en i sin ordning: Kristus såsom förstlingen, därnäst, vid Kristi tillkommelse, de som höra honom till. 24. Därefter kommer änden, då när han överlämnar riket åt Gud och Fadern, sedan han från andevärldens alla furstar och alla väldigheter och makter har tagit all deras makt. 25. Ty han måste regera »till dess han har lagt alla sina fiender under sina fötter». 26. Sist bland hans fiender bliver ock döden berövad all sin makt; 27. ty »allt har han lagt under hans fötter».
Men när det heter att »allt är honom underlagt», då är uppenbarligen den undantagen, som har lagt allt under honom. 28. Och sedan allt har blivit Sonen underlagt, då skall ock Sonen själv giva sig under den som har lagt allt under honom. Och så skall Gud bliva allt i alla.

23. Men var och en i sin ordning: Kristus såsom förstlingen, därnäst, vid Kristi tillkommelse, de som höra honom till.
Johannes' uppenbarelse, 20 Kapitlet

11. Och jag såg en stor vit tron och honom som satt därpå; och för hans ansikte flydde jord och himmel, och ingen plats blev funnen för dem. 12. Och jag såg de döda, både stora och små, stå inför tronen, och böcker blevo upplåtna. Och jämväl en annan bok blev upplåten; det var livets bok. Och de döda blevo dömda efter sina gärningar, på grund av det som var upptecknat i böckerna. 13. Och havet gav igen de döda som voro däri, och döden och dödsriket gåvo igen de döda som voro i dem; och dessa blev dömda, var och en efter sina gärningar. 14. Och döden och dödsriket blevo kastade i den brinnande sjön; detta, den brinnande sjön, är den andra döden.
nu är döden uppslukad
så nog har Jesu Far koll alltid


läs vid tillfälle ta ut ljuset
http://www.nya-bibeln.net/newbible/lang_sv.html

check
http://www.nya-bibeln.net/newbible/book_BL__titleid_177__show_title__lang_sv.html


http://www.nya-bibeln.net/newbible/book_BL__titleid_179__show_title__lang_sv.html

jag diskuterar ej Gudstro på jobbet ... på jobbet fokuserar man sig på sin arbetsuppgift..det är det man har betalt för ... däremot försöker man hålla frid med alla ....enligt Paulus ord
jag säger
vi skippar religionen och är bara kompisar ...när någon försöker inleda en diskussion med mig ..jag har märkt att det är väldigt svårt att vara balanserad och sund när olika religioner diskuteras ...så därför skippar jag religionssnack med sökare / debattörer på betald arbetstid
..
..
detta är frälsning att höra jesu röst genom den helige ande joh 5:24
jag åkallar någon som är levande
jag vill ha kontakt med jesus genom den helige ande
Gud må mäktiga tecken och under ske genom din tjänare Jesus

http://www.assistnews.net/Stories/2008/s08100079.htm


How a small Korean church that began with 13 people now has 100,000 members and 7,800 branch churches around the world
Manmin – it means “all people” – Central Church in Seoul, has grown to 100,000 members and has 7,800 branch churches around the world, two television networks and a full-time professional orchestra.

http://www.manmin.org/english/Mission/crusade.asp?nation=20


Fruit of Prayer: Manmin Central Church and the World" A Global Church Collaborating with More Than 9,000 of Its Branch Churches around the World Amidst God's limitless blessings and grace, Manmin Central Church is accomplishing national evangelization and world mission with more than 100,000 officially registered members, 13 branch sanctuaries in the Seoul metropolitan area, 38 branch churches throughout Korea and approximately 8,000 branch churches and mission centers abroad. The Church is organized and divided largely into parishes and missions. Under 8 Grand Parishes are 38 Parishes and under 2 General United Missions are 19 United Missions; in sum, there are more than 1,700 cells and groups. There are 214 ministers including 103 pastors and 111 evangelists, and 122 missionaries commissioned to different parts of the world testifying to the Gospel of Jesus Christ.


Taipei/Taichung/Tainan Manmin
MONGOL
Jongtae kim / Pureb Batzorig
Mongol Manmin Church
JAPAN
Seungkil Ryu/Byungnan ChoiYamashita Yoshimi/Eunkyung Ryu
Iida Manmin Church
Tokikuni Yasuhiro
Okayama Manmin Church
Katou Isao
Beppu Manmin Church
Gangseob Jang
Yamagata Manmin Church
Geontae Kim/ Changmi Lee
Osaka Manmin Church
Komatsu Mik
Asahikawa Manmin Church
Kyeongtae Jeong/ Ami Song
Tokyo Tabata Manmin Church
Sangsu Kim
Kawasaki Manmin Church
Itou Masaaki/ Itou Tokiko
Matsumoto ManminN Church
Tokikuni Miyako
Nagoya Manmin Church
Geontae Kim/ Changmi Lee
Maizuru Manmin Church
Aoki Hisanao
Yachiyo Manmin Church
IItsuka Masaru
Hokota Manmin Church
Ryu Seungkil
Tokyo Manmin Church
PAKISTAN
Wilson John Gil
Lahore Manmin Church & 11
Shakil Pervaiz
Islamabad
Samson Jacob (Cooperative)
CCCI
THE PHILIPPINES
Tariq ZiaSeunghwan Bae/Sungwook Lee
Jesus Evangelical Manmin Church / LahoreManila/Bataan Manmin Church
Chanhyung ChoSook Sung/Eunja Kim
Cavite Manmin Church
INDIA
Junghee Han
Channai Manmin Church & 298
Sang Hwi Kim
Delhi Manmin Mission Center
Raveendran (Cooperative)
South of India
INDONESIA
Ilman Yoon
Jakarta Manmin Mission Center
Merna Tamba
Papua Manmin Church
Jabar H. Sirait
Tangerang Manmin Church
NAPAL
Grace Lee
Nepal Mission Center
프루사탐
Himalayan Church & 13
◆ North America
AMERICA
Hyon.H.Barr
Washington Manmin Church
Sim James, Kwan ki Bong
New York International Church
Gannazy ZaBali
Prayer mountain Church
CANADA
Taemoon Jeon,Songjung Kim
Vancouver Manmin Church
Choonho Kim
Calgary Manmin Church
◆ Latin America
PERU
Jaeho Lee/Jeongyeon Jang
Manmin Mission Center
Peru Manmin & 10
HONDURAS
Esteban Handal
San Perdo Manmin Church & 5
EI SALVADOR
Esteban HandalBernardo Garcia
El Salvador Manmin & 8
BOLIVIA
2
ARGENTINA
까부랄
Love Manmin ChurchFundacion Misionera Del Amor Coreano
◆ Africa
KENYA
Myongho CheongHosoo Lee / Kumsuk Kang Jongdae Seo / Jinbum Han Eunjoo Kim /Mihye ParkMinki Hwang
Africa Manmin Mission Center
Myongho Cheong
Nairobi Manmin Church & 735
D.R CONGO
Seokhwan Kim
Kinshasa Manmin Church & 2,214
John Paul Aruna
Ass. of God Manmin Chruch & 467
UGANDA
Kabuuka Nelson
Kampala Manmin Church & 79
TANZANIA
Mulumba Valentine
Lugufu Zone II Manmin Church & 54
BRUNDI
Jean Bosco
Bujunbura Manmin Church & 120
RWANDA
Godfrey Gatete
Kigali Manmin Church & 29
BOTSWANA
Gideon
Gsborone Manmin Church
SWAZILAND
Obed D. Maruso
Manzini Manmin Church & 27
IVORY COAST
Oscar Joel
Ivory Coast Manmin Church & 48
SOUTH AFRICA
Leo Keise
South Africa Manmin Church & 2
NIGERIA
30
ANGOLA
Felix Nwachineke
Manmin City Light International Church& 30
Arao Hanga Mukumbi
Angola Manmin Church
SUDAN
Benjamin Makanda
Sudan Manmin Church
ETHIOPIA
Odier Othow
Ethiopia Manmin Church
GABON
Danny Nguimour
Jesus Makes Miracles Church
◆ Europe
FRANCE
Daewoong Kang/Chiyeon Kang
France Manmin Church & 2
GERMANY
Myungwook Lee(Carmen Klinkert)
Maranatha Church & 4(Hope Center)
BELGIUM
Guy Davidts / Toni Silasi
Brussels Manmin Church & 6
NETHERLANDS
Andre Wa Mukuta
Amsterdam Bethesda Church
UNITED KINGDOM
Jane Mpologoma
London Manmin Church & 2
ITALY
Maloyi Jacques
River of Living Water
RUSSIA
Chi Woong/Vladimir Osipov
St.Petersburg Church & 4
Nina Suslova (Cooperative)
Church of Faith & Love & 2
Mihail Baranov (Cooperative)
North West Russian Pentecostal Church & 57
EGYPT
Azez Morgan(Cooperative)
The Pentecostal Church in Egypt (70)

ska de va ska de va
gillar ej småaktighet
generöst

de följer rom 13:1

http://www.manmin.or.kr/mmzine/English/2005voice/magazine.htm

http://www.manmin.or.kr/mmzine/English/2005voice/magazine.htm


Peruvian President Alejandro Toledo invites Rev. Jaerock Lee Prior to the kickoff of "The 2004 Peru Healing Crusade with Rev. Jaerock Lee," on November 30, 2004, Peruvian President Alejandro Toledo invited Rev. Jaerock Lee to the presidential residence for a friendly dialogue. President Toledo expressed his appreciation to Rev. Lee for visiting Peru to conduct the Crusade, and asked him to pray for the unity, peace, and prosperity of Peruvian people, as well as his health and family. After Rev. Lee introduced the president many instances in which countless people with the hearts of faith had received healing, he prayed that the president "may lead Peru with wisdom and sagacity" and for the president's family and health as well. The president repeatedly expressed his deepest appreciation to Rev. Lee, who also thanked the president for inviting him. Rev. Lee presented the president with the "Power" pamphlet and Spanish editions of Tasting Eternal Life Before Death and The Message of the Cross . After their meeting, President Toledo expressed his appreciation to Rev. Lee a number of times through president of the majority party. Since the prayer of Rev. Jaerock Lee, God has been blessing Peru in ways big and small.

http://www.manmin.or.kr/mmzine/English/2005voice/magazine.htm


...
http://manmin.org/english/Manmintimes/content.asp?id=1206&cat=cat_08

http://manmin.org/ENGLISH/ManminTimes/content.asp?id=1218&cat=cat_01


de gör gren i sverige ..skoj att besöka
..amen ..
jaerock lee obotligt sjuk i 7 år blev frisk .därefter startade han denna församling
detta är guds verk

resor till det Heliga landet

http://www.goisrael.com/


Hos MoreBok hittar du biblar och andaktsböcker från alla förlag.
http://www.morebok.se/

Kristna rundresor Israel
Utforska det kristna arvet i det heliga landet. Få reseinfo nu
http://www.goisrael.com/

Gratis Kristen Litteratur
En förträfflig kollektion av 7 böcker kostnadsfritt hem till dig.
http://www.rldbooks.org/

Johannelunds bibelskola
Ge din tro en termin eller två. I teologisk högskolemiljö!
http://www.johannelund.nu/


......

8 kommentarer:

Teofilus sa...

mm

Teofilus sa...

mm

Teofilus sa...

http://www.youtube.com/watch?v=chn6WoP5NWQ&feature=channel


neronei matt 2819 ijoh 5:7

http://www.youtube.com/watch?v=XDx1elY9LN4

Teofilus sa...

http://runeberg.org/bibeln/61_05.html

min slutsats..jag alltid funderat vad vattnet stod för

Han är den som kom genom vatten och blod

vatten = dop till bättring
blod = syndernas förlåtelse genom Jesu blod

8. Anden, vattnet och blodet; och de tre vittna ett och detsamma

Anden, vattnet..dop till bättring i vatten..ropar om gott samvete 1 petr 3:21... och blodet ..syndernas förlåtelse; och de tre vittna ett

har vittnesbördet inom sig själv;

1 joh 5

6. Han är den som kom genom vatten och blod, Jesus Kristus, icke
med vattnet allenast, utan med vattnet och blodet. Och Anden är
den som vittnar, eftersom Anden är sanningen.
7. Ty tre äro de som vittna:
8. Anden, vattnet och blodet; och de tre vittna ett och detsamma.
9. Om vi taga människors vittnesbörd för gott, så må väl Guds
vittnesbörd vara förmer. Detta är ju Guds vittnesbörd, att han
har vittnat om sin Son.
10. Den som tror på Guds Son, han har vittnesbördet inom sig själv;

1 petr 3
21. Efter denna förebild bliven nu och I frälsta genom vatten --
nämligen genom ett dop som icke betyder att man avtvår kroppslig
orenhet, utan betyder att man anropar Gud om ett gott samvete --
i kraft av Jesu Kristi uppståndelse,

apl 5
29. Men Petrus och de andra apostlarna svarade och sade: »Man måste
lyda Gud mer än människor.
30. Våra fäders Gud har uppväckt Jesus, som I haden upphängt på trä
och dödat.
31. Och Gud har med sin högra hand upphöjt honom till en hövding och
frälsare, för att åt Israel förläna bättring och syndernas
förlåtelse.
32. Om allt detta kunna vi själva vittna, så ock den helige Ande,
vilken Gud har givit åt dem som äro honom lydiga.»

+ genom tron renade deras hjärtan

Teofilus sa...

apl 13

38. Så mån I nu veta, mena bröder, att genom honom syndernas
förlåtelse förkunnas för eder,
39. och att i honom var och en som tror bliver rättfärdig och friad
ifrån allt det varifrån I icke under Moses' lag kunden bliva
friade.

apl 15
Apostlagärningarna, 15 Kapitlet

På ett möte i Jerusalem avgöres frågan
om hedningarnas ställning till den
mosaiska lagen. Barnabas och Paulus
skiljas från varandra. Paulus anträder
sin andra missionsresa.

1. Men från Judeen kommo några män ditned och lärde bröderna så:
»Om I icke låten omskära eder, såsom Moses har stadgat, så
kunnen I icke bliva frälsta.»
2. Då uppstod söndring, och Paulus och Barnabas kommo i ett ganska
skarpt ordskifte med dem. Det bestämdes därför, att Paulus och
Barnabas och några andra av dem skulle, för denna tvistefrågas
skull, fara upp till apostlarna och de äldste i Jerusalem.
3. Och församlingen utrustade dem för resan, och de foro genom
Fenicien och Samarien och förtäljde utförligt om hedningarnas
omvändelse och gjorde därmed alla bröderna stor glädje.
4. När de sedan kommo fram till Jerusalem, mottogos de av
församlingen och av apostlarna och de äldste och omtalade huru
stora ting Gud hade gjort med dem.
5. Men några ifrån fariséernas parti, vilka hade kommit till tro,
stodo upp och sade att man borde omskära dem och bjuda dem att
hålla Moses' lag.

6. Då trädde apostlarna och de äldste tillsammans för att överlägga
om denna sak.
7. Och sedan man länge hade förhandlat därom, stod Petrus upp och
sade till dem:

»Mina bröder, I veten själva att Gud, för lång tid sedan, bland
eder utvalde mig att vara den genom vilkens mun hedningarna
skulle få höra evangelii ord och komma till tro.
8. Och Gud, som känner allas hjärtan, gav dem sitt vittnesbörd,
därigenom att han lät dem, likaväl som oss, undfå den helige
Ande.
9. Och han gjorde ingen åtskillnad mellan oss och dem, i det att
han genom tron renade deras hjärtan.
10. Varför fresten I då nu Gud, genom att på lärjungarnas hals vilja
lägga ett ok som varken våra fäder eller vi hava förmått bära?
11. Vi tro ju fastmer att det är genom Herren Jesu nåd som vi bliva
frälsta, vi likaväl som de.»

Teofilus sa...

apl 13

38. Så mån I nu veta, mena bröder, att genom honom syndernas
förlåtelse förkunnas för eder,
39. och att i honom var och en som tror bliver rättfärdig och friad
ifrån allt det varifrån I icke under Moses' lag kunden bliva
friade.

apl 15
Apostlagärningarna, 15 Kapitlet

På ett möte i Jerusalem avgöres frågan
om hedningarnas ställning till den
mosaiska lagen. Barnabas och Paulus
skiljas från varandra. Paulus anträder
sin andra missionsresa.

1. Men från Judeen kommo några män ditned och lärde bröderna så:
»Om I icke låten omskära eder, såsom Moses har stadgat, så
kunnen I icke bliva frälsta.»
2. Då uppstod söndring, och Paulus och Barnabas kommo i ett ganska
skarpt ordskifte med dem. Det bestämdes därför, att Paulus och
Barnabas och några andra av dem skulle, för denna tvistefrågas
skull, fara upp till apostlarna och de äldste i Jerusalem.
3. Och församlingen utrustade dem för resan, och de foro genom
Fenicien och Samarien och förtäljde utförligt om hedningarnas
omvändelse och gjorde därmed alla bröderna stor glädje.
4. När de sedan kommo fram till Jerusalem, mottogos de av
församlingen och av apostlarna och de äldste och omtalade huru
stora ting Gud hade gjort med dem.
5. Men några ifrån fariséernas parti, vilka hade kommit till tro,
stodo upp och sade att man borde omskära dem och bjuda dem att
hålla Moses' lag.

6. Då trädde apostlarna och de äldste tillsammans för att överlägga
om denna sak.
7. Och sedan man länge hade förhandlat därom, stod Petrus upp och
sade till dem:

»Mina bröder, I veten själva att Gud, för lång tid sedan, bland
eder utvalde mig att vara den genom vilkens mun hedningarna
skulle få höra evangelii ord och komma till tro.
8. Och Gud, som känner allas hjärtan, gav dem sitt vittnesbörd,
därigenom att han lät dem, likaväl som oss, undfå den helige
Ande.
9. Och han gjorde ingen åtskillnad mellan oss och dem, i det att
han genom tron renade deras hjärtan.
10. Varför fresten I då nu Gud, genom att på lärjungarnas hals vilja
lägga ett ok som varken våra fäder eller vi hava förmått bära?
11. Vi tro ju fastmer att det är genom Herren Jesu nåd som vi bliva
frälsta, vi likaväl som de.»

Teofilus sa...

apl 21
18. Dagen därefter gick Paulus med oss andra till Jakob; dit kommo
ock alla de äldste.
>Apg. 15,13.
19. Och sedan han hade hälsat dem förtäljde han för dem alltsammans,
det ena med det andra, som Gud genom hans arbete hade gjort
bland hedningarna.
>Apg. 14,27. 15,4.
20. När de hörde detta, prisade de Gud. Och de sade till honom: »Du
ser, käre broder, huru många tusen judar det är som hava kommit
till tro, och alla nitälska de för lagen.
>Apg. 15,1. Rom. 10,2 f.
21. Nu har det blivit dem sagt om dig, att du lär alla judar som bo
spridda bland hedningarna att avfalla från Moses, i det du säger
att de icke behöva omskära sina barn, ej heller i övrigt vandra
efter vad stadgat är.
>Apg. 16,3. 1 Kor. 9,20 f.
22. Vad är då att göra? Helt visst skall man få höra att du har
kommit hit.
23. Gör därför såsom vi nu vilja säga dig. Vi hava här fyra män som
hava bundit sig genom ett löfte.
>4 Mos. 6,2 f. Apg. 18,18.
24. Tag med dig dessa, och låt helga dig tillsammans med dem, och
åtag dig omkostnaderna för dem, så att de kunna låta raka sina
huvuden. Då skola alla förstå att intet av allt det som har
blivit dem sagt om dig äger någon grund, utan att också du
vandrar efter lagen och håller den.
25. Vad åter angår de hedningar som hava kommit till tro, så hava vi
här beslutit och jämväl skrivit till dem, att de böra taga sig
till vara för kött från avgudaoffer och för blod och för köttet
av förkvävda djur och för otukt.»
>Apg. 15,19 f.

Teofilus sa...

apl 13

37. men den som Gud har uppväckt, han har icke sett förgängelsen.
38. Så mån I nu veta, mena bröder, att genom honom syndernas
förlåtelse förkunnas för eder,
39. och att i honom var och en som tror bliver rättfärdig och friad
ifrån allt det varifrån I icke under Moses' lag kunden bliva
friade.
40. Sen därför till, att över eder icke må komma det som är sagt hos
profeterna:
41. 'Sen här, I föraktare, och förundren eder,
och bliven till intet;
ty en gärning utför jag i edra dagar,
en gärning som I alls icke skullen tro,
om den förtäljdes för eder.'»

42. När de sedan gingo därifrån, bad men dem att de nästa sabbat
skulle tala för dem om samma sak.