tisdag 23 februari 2010

djupa studier..min tolkning 2

djupa studier..min tolkning 1
Första Mosebok (Genesis), 6 Kapitlet
3. Då sade HERREN: »Min ande skall icke bliva kvar i människorna för beständigt, eftersom de dock äro kött; så vare nu deras tid bestämd till ett hundra tjugu år.»

Sakarja, 12

1. Detta är en utsaga som innehåller HERRENS ord över Israel. Så säger HERREN, han som har utspänt himmelen och grundat jorden och danat människans ande i henne:




dödsögonblicket
luk 23
39. Och en av de ogärningsmän som voro där upphängda smädade honom och sade: »Du är ju Messias; hjälp då dig själv och oss.» 40. Då tillrättavisade honom den andre och svarade och sade: »Fruktar icke heller du Gud, du som är under samma dom? 41. Oss vederfares detta med all rätt, ty vi lida vad våra gärningar äro värda, men denne man har intet ont gjort.» 42. Sedan sade han: »Jesus, tänk på mig, när du kommer i ditt rike.» 43. Han svarade honom: »Sannerligen säger jag dig: I dag skall du vara med mig i paradiset.» 44. Det var nu omkring sjätte timmen; då kom över hela landet ett mörker, som varade ända till nionde timmen, 45. i det att solen miste sitt sken. Och förlåten i templet rämnade mitt itu. 46. Och Jesus ropade med hög röst och sade: »Fader, i dina händer befaller jag min ande.» Och när han hade sagt detta, gav han upp andan.

när jesus dog och jesu kropp var kvar på korset var jesu ande i pardiset tillsammans med rövarens ande medan rövarens kropp var kvar på korset..dvs kropparna var kvar men deras andar kom till paradiset
en separering mellan kropp och ande hade skett

se på dessa verser som visar på samma separering mellan kropp och ande

pred 12
7. och stoftet vänder åter till jorden, varifrån det har kommit, och anden vänder åter till Gud, som har givit den.

Första Konungaboken, 17 Kapitlet

17. Men härefter hände sig, att kvinnans, hans värdinnas, son blev sjuk; hans sjukdom blev mycket svår, så att han till slut icke mer andades. 18. Då sade hon till Elia: »Vad har du med mig att göra, du gudsman? Du har kommit till mig, för att min missgärning skulle bliva ihågkommen, så att min son måste dö.» >Luk, 5,8. 19. Men han sade till henne: »Giv mig din son.» Och han tog honom ur hennes famn och bar honom upp i salen där han bodde och lade honom på sin säng. 20. Och han ropade till HERREN och sade: »HERRE, min Gud, har du väl kunnat göra så illa mot denna änka, vilkens gäst jag är, att du har dödat hennes son?» 21. Därefter sträckte han sig ut över gossen tre gånger och ropade till HERREN och sade: »HERRE, min Gud, låt denna gosses själ komma tillbaka in i honom.» >2 Kon. 4,34 f. Apg. 20,10. 22. Och HERREN hörde Elias röst, och gossens själ kom tillbaka in i honom, och han fick liv igen. 23. Och Elia tog gossen och bar honom från salen ned i huset och gav honom åt hans moder. Och Elia sade: »Se, din son lever.» >Luk. 7,15. 24. Då sade kvinnan till Elia: »Nu vet jag att du är en gudsman, och att HERRENS ord i din mun är sanning.»

här heter det själ gossens själ kom tillbaka

och jag hittat henok som beskriver detta dödsrike där andar bor

http://www.sanningen.nu/henok.html#henok
henok
22 Kapitlet.
Därifrån gick jag till en annan ort. Och han visade mig en stor, hög bergsträcka i väster, hårda klippor och fyra vida platser. 2. Och bland dem fanns det djupa och breda och alldeles släta orter, så släta som någonting som rullar, och dystra att se på. 3. Denna gång svarade Rafael, som var med mig, och sade: Dessa rymliga platser äro ämnade till att andarna, de aflidnas själar, skola församla sig på dem; de äro skapade för att församla alla människobarnens själar. 4. De platserna hafva danats till uppehållsorter för dem ända till dagen för deras dom och ända till deras bestämda tid, och den tiden är lång, tills den stora domen öfvergår dem. 5. Och jag såg andar af människobarn, som då voro döda, och deras röster trängde klagande ända fram till himlens port. 6. Denna gång frågade jag ängeln Rafael och sade: Hvems ande är den där, hvars stämma tränger uppåt och klagar? 7. Och han svarade mig: Det är den ande, som gick ut ur Abel, som dödades af sin broder Kain, och han klagar på honom, till dess Kains säd varder utrotad från jordens yta och försvinner bland människors barn. 8. Då frågade jag om honom och om allas dom och sade: Hvi är den ena skild från den andra? 9. Och han svarade mig: Dessa trenne afdelningar äro gjorda för att åtskilja de dödas andar. Och så äro de öfriga rättfärdigas själar afsöndrade, och de hafva en vattukälla, och ofvan den är ljus. 10. Likaså finnes en afdelning för syndarna, dit de komma, när de dött och begrafvas på jorden, utan att domen utgått öfver dem under deras lifstid. 11. Här dväljas deras själar åtskilda i den stora pinan, tills domens, straffets och plågans stora dag kommer för hädarna och hämnden öfver deras själar, då man här binder dem för evigt. 12. Och denna afdelning är danad för deras själar, som klaga öfver sin undergång, då de blefvo dödade i syndarnas dagar. 13. Således är den skapad för de människors själar, som icke voro rättfärdiga, utan syndare, fulländade i skuld. De skola vara hos de skyldiga, dem lika, men deras själar varda icke dödade på domens dag, icke heller skola de uttagas härifrån. 14. Då prisade jag härlighetens Herre, och sade: Prisad vare min Herre, härlighetens och rättvisans Herre, som regerar öfver allting i evighet!

dessa verser har givit mig trygghet inför döden



Välkommen Välkommen till Celestes undervisning via internet till din tjänst har jag byggt denna hemsida ..så på dina villkor kan du läsa när du har tid ..det är poängen i mitt arbete för Kristus Gud Fader till ära ....Allt är tillåtet... allt är dock inte nyttigt ..Se till att inget får makt över er .Detta är Paulus sköna ord om Friheten i Kristus...denna livsfilosofi har jag valt leva efter..har något likväl fått makt över dig ...Bryt ihop ..gråt och sörj en tid ...plocka sen upp bitarna av dig själv med Jesu hjälp.....Jesus döper dig i Helig Ande ..om du ber om det..sen kan du bara följa Paulus ord ..om du vill ingå i vår grupp...mer regler än så får du inte av mig ...Mitt liv var i spillror ...Idag är jag bekymmersfri...så jag visar dig den väg jag gått för att bli bekymmersfri...mitt liv var verkligen i spillror ....idag vill jag inget annat än vara i Helig Andes närvaro i Jesu namn ...så ofta jag kan ....jag älskar sanningen över allt annat...och jag vill att mitt liv skall bli en lovsång åt Jesu Fader ...jag vill verkligen det ...O Helige Ande att du verkligen räddade mig när jag totalt hade gett upp hoppet..... att Du överhuvudtaget finns ...det hade jag inte en aning om...Idag vet jag att du finns och det är att vänta in dig via stillheten på sabbattsdagen i mitt hem jag fick nåden att upptäcka dig Du underbare Ande Du är obeskrivbar ..Det var genom Salomos beskrivning av Dig ..som jag lärde känna dig ...Tack från djupet av mitt hjärta att jag får vara ditt redskap i en tid som denna ...Ge mig tålamod med människobarnen det ber jag omGe mig tålamod att älska så som du älskar .jag bävar för uppgiften ...det gör jag ... Du har med denna kallelse gett mitt liv en djup mening....och jag vill med denna kallelse ge andra människor en djup mening .......jag älskar dig Helig Ande det är så ofattbart om man hade sagt detta för 15 år sedan att jag idag gör det jag gör...all teologi som du undervisat mig om det är otroligt om man riktigt tänker efter ...
20 augusti 2009 12.00
Teofilus sa...
Nu är nästa förståelse detta som Du undervisat mig om ...joh 1:3 lyfter människor till en högre nivå ut ur slaveri...om joh 1:3 är nyckelprincipen dvs att Du talar genom människor att denna princip till 100 % är nyckeln TILL ALLT SKAPANDE t.o.m. ett skapande ur intet då kommer andar genom människors tankar göra precis allt till 100% för att förhindra att denna sanning lärs ut... levs ut här på jorden ...genom att tala religiösa mänskliga tankar och ej vänta in Din ingivelse i nuet .... tänk vilken ofattbar kraft som skulle frigöras ... om Du fick råda ....joh 1:3 ...den djupaste tankeprincip som någonsin skrivits ner på papper ..Detta är det gudomligaste av allt ..en fortlöpande skaparprincip.... och denna princip skall bli den bärande tanken i vår grupp . .... dvs... vila ... vänta in Helig Andes ingivelse ..joh 1:3... vila igen .... dvs då är hela grejen att behålla det sådda Ordet i mina tankar...dvs hur ska jag behålla Andens röst inom mig... alltså vila i tron att det ska fullbordas i sinom tid det Anden sagt...markus 4:13 + lukas 8:12...Du får en tanke ..prova om från Guds Ande ..joh1:3...vila och skriv ner ingivelsen i almanackan ....Anden i Ordet gör jobbet......Bygg ej upp trosmuskler genom att citera massa bibelverser ..utan vila i ingivelsen att den ska fullbordas..tro som det står skrivet.....gör som det står skrivet ... ..för då blir det som det står skrivet.. ....det är detta du inte ska tvivla på ..Guds Ords löften är Faderns vilja för oss människobarn...då ser du att om du följer löftena då blir du i Kristus en övervinnare.....du får en tro som bär dig genom det stormiga hav som kallas livet
20 augusti 2009 12.00